Var sak har sin tid..

Dem flesta av oss känner att dem nån gång i livet vill skaffa barn. Det ligger la i vår natur att känna så. Och när man väl skaffat dem bringar dem glädje och mening till ditt liv, du älskar dem över allt annat och ångrar dem inte för allt i världen. Men hur många gånger har jag inte stött på människor, både kvinnor och män, som säger; jag ångrar såklart inte mina barn, men skulle jag gjort något annorlunda, skulle jag väntat. Gjort det där jag alltid velat göra, rest, kanske åkt jorden runt tillochmed, sett världen, köpt en båt etc.
Lev ditt eget liv först, gör vad DU VILL. För när ungen väl kommit, då kan du inte säga, komigen vi tar en fika i London i eftermiddag. Du kan inte resa jorden runt. Du kan inte spara till den där båten, för alla dina pengar går till kläder, blöjor, barnmat, välling, nappflaskor, leksaker, läkarbesök mm. Du kan inte gå den där utbildningen i USA som du alltid drömt om. Du kan inte vara spontan och agera på impuls, för du har ett barn att ta hand om och ett inrutat liv som måste följas. Som sagt, dem flesta vill ha barn och då kommer det livet på köpet, fine, så är det. Men lev ditt eget liv först. Gör vad du vill. Var spontan. Njut. Lev livet. Se världen.

Fantastiskt ljuvlig vardagsflykt i Stockholm

Då var man tillbaka från minisemestern i Stockholm. Helt underbart har det varit att ta en paus från vardagen. Fyra dagar spenderade vi däruppe. Här har ni agendan:

Torsdag

16:45 jag och Sandy sitter på tåget som avgår från Malmö
23:15 rullar vi in på stationen i stockholm, letar upp tunnelbanan och åker till Hornstull där Jesper, vår host, möter upp oss och tar oss till sin lägenhet. En supermysig tvåa. Han bjuder oss på bubbel och vi snackar och har trevligt och han spelar några av sina egna låtar för oss. Jesper är verkligen störtskön och hur härlig som helst. En riktig glädjespridare. Efter bubblet blir det mer vin och vips är klockan snart fyra och Jesper önskar oss godnatt.

Fredag
08:00 ringer klockan och det är dags att gå upp. Vi tar oss till Östermalm där vi käkar en kalasfrukost med världens mest störtsköna barista bakom disken. Mumma! ;) Sen letade vi upp glasbanken för att bunkra upp öl inför kvällen och ica för lite mat. I strålande solsken och sommarvärme går vi sen till strandvägen där Cinderella 1 står och väntar för att ta oss ut till skärgården. Strax kommer också Madde och joinar oss. Serveringen på båten erbjuder öl och vi catchar upp det senaste, vi har ju inte setts på ett år. Några öl senare är vi äntligen framme vid Husarö och vår sommarstuga. Där lagas underbart god linsgryta och vi snackar gamla minnen, spelar spel, dricker öl, lyssnar på musik och har en riktigt härlig tjejkväll.

Lördag
Larmet ringer klockan åtta men ingen är pigg nog att gå upp och vi ligger drar oss till 10. Frukost består av frukt och youghurt (min favoritfrukost) och efter att jag tagit lång och skön dusch promenerar vi bort till båten som ska ta oss tillbaka till stan. Väl framme vid strandvägen lämnar Madde oss för att åka hem och göra sig i ordning och vi åker tillbaka till Jesper för att lämna våra grejer. Där visar det sig att han fått besök av en soffsurfare från Tyskland, Johanna heter hon är ute på en tre år lång resa i världen. Ganska snabbt lämnar vi dem och drar till Södermalm och Söderkällaren där vi äter supergod wok och dricker mer öl. Snart kommer Jennifer med vän och Madde med gäng. Efter några timmar där blir det snabbvisiter på lite olika ställen innan vi hamnar på GötaKällaren där Maddes syrra fixade vipbås till oss där det bjöds på skumpa och drinkar. På dansgolvet spelades den senaste clubmusiken blandat med massa 90-talshitar och jag kunde inte slita mig därifrån. Efter stängningsdags, kanske klockan fyra? är jag grymt hungrig men glömmer bort att äta på vägen till Jesper, väl där somnar vi hyfsat fort.

Söndag

Jag har faktiskt ingen aning om när vi gick upp, men för fösta gången tog vi det ganska lugnt. Jag vaknade långsamt under en varm dusch och sen kom Jesper, som hade haft bortamatch, hem. Vi tjötade lite, sen gick jag och Sandy och käkade frukost på Subway, mer spännade frukost blev det inte. Den här dan känns lite luddig men vi tog oss till Gamla Stan där vi framkallade ett foto på mig och Sandy och satte det i en silverglittrig ram som vi köpte. Där hittade vi också ett supermysigt café, Mineur, helt i min stil, med en meny helt i min smak. Där drack jag en av de godaste caffe latte (läs caffe soya) jag druckit och åt en superdupergod baguette med chévre, valnötter och honung. Det tog ungefär fyra timmar innan vi lyckades slita oss från vårt nya favoritcafé och bege oss till Söderkällaren för att beställa mer av deras billiga öl. Där hittar jag Stockholms sötaste ögongodis ståendes i baren :)
Där hade jag också bestämt träff med Ludde Grip som jag inte träffat på fyra år så det var ett kärt återseende. Vi snackade gamla minnen och hade hur trevligt som helst och vad som skulle bara vara några öl blev flera öl och innan midnatt bröt vi ändå upp för att för en gångs skull komma i säng tidigt och Ludde skulle la iväg å jobba. Väl hemma hos Jesper igen sitter han och Johanna och dricker bloody Mary som också jag blir bjuden på. Sandy somnar utmattad på luftmadrassen medan resten av oss sitter uppe och pratar om allt som tomten och tandfen haha. Vid fyratiden bryter vi upp, det är tydligen då Jesper normalt lägger sig :S och vi somnar.

Måndag
Vi vaknar nån gång? helt sömndruckna och förstörda, klär på oss, samlar ihop våra saker, sätter ramen med fotot på oss i Jespers bokhylla som en hejdåtackföralltochglömossintepresent, säger hejdå till Johanna som också hunnit vakna och lämnar lägenheten. Tar oss till Centralen, låser in våra väskor, äter chili cheese till frukost på bk. Går till en asiatisk restaurang över gatan och käkar buffé, mm gillar buffé. Med armar och ben som känns som spaggeti, ett huvud där allting snurrar och en mage som gör ont, livet i Stockholm har varit hårt haha, gör vi drottninggatan och turistar lite. Klockan börjar närma sig slutet av vår rekreation och vi styr våra steg tillbaks till centralen, köper kvällsmat på espresso house och sätter oss på tåget tillbaka söderut. Framme i Malmö och hos Sandy chillar vi lite, dricker några öl och somnar.

Tisdag
Vaknar, Sandy bjuder på supergod havregrynsgröt med blåbär och kaffe. Jag tar tåget till Simrishamn och är framme vid fyratiden. Röjer lite, packar upp och går och lägger mig.

Idag
Vaknar runt lunch, äter frukost i sängen, somnar igen, vaknar, kollar datorn, somnar. klockan är snart åtta och jag ligger fortfarande i sängen, jag behöver verkligen återhämta mig efter vår lilla resa haha.

Men dra mig baklänges vad kul vi har haft, från morgon till kväll, dag efter dag. Det var verkligen vad jag behövde!

Koma

Ibland rullar dagarna bara på utan att man får något vettigt gjort, precis så är det nu. Har semester och göttar mig hos mamma och syster yster och då får man ju visserligen lata sig men ibland känns det som jag hamnar i koma och orkar inte lyfta ett finger. Kanske min förkylning har något med det att göra. Men visst är det skönt med paus ibland och det är alltid skönt att komma hem till familjen. Imorgon bär det av söderut till simrishamn och på torsdag åker jag jag till Malmö där jag ska möta upp Sandy innan vi åker upp till stockolm. Några nätter ska vi soffsurfa i stan och några ska vi spendera i stugan i mysiga skärgården. Ska bli riktigt skönt att åka upp dit några dar. Nu blir det ett avsnitt av That '70s show, älskar den serien.

Imse vimse spindel

Den här polarn träffade jag på häromdan, tror det är den största spindeln jag någonsin sett (irl och i det fria). Den uppehöll sig på min säng medan jag for runt i hela lägenheten och förgäves letade efter en flugsmäck. Tillslut avlägsnade han sig från min säng iaf och jag beslutade att låta honom leva.

Får man lov att vara såhär trött?

Somnade 22.30 igår, steg upp 4.30 imorse, somnade igen 7.30, vaknade 11.30, somnade återigen 13.30, vaknade 16.15. Har under min vakna tid inte orkat mycket mer än att ligga kvar i horisontalläge och nu är jag så trött att jag knappt kan hålla ögonen öppna. Är detta normalt? Nu somnar jag. Godnatt!